EXCURSIÓ L'ALBARDA CASTELLANA (1177M)

COLLBATÓ-L’ALBARDA CASTELLANA-COLLBATÓ

PRESENTACIÓ DEL LLOC:

On som: Municipi de Collbató a la serrelada prelitoral, entre les comarques del Baix Lobregat, Bages i L'Anoia.

Com arribar-hi: En cotxe, per l'Autovia A2 (Barcelona-Lleida)

Què hi volem fer: Aquesta excursió permet contemplar els diferents paisatges de la muntanya, doncs passem de la plana fins a una de les zones amb el relleu més magnífic de la muntanya.
La sortida és llarga i amb un important desnivell. Pujada al cim de l’Albarda Castellana (1177m) sostre comarcal del Baix Llobregat. Pertany al municipi de Collbató.

FITXA TÈCNICA

Tipus de ruta: Circular

Alçada de sortida: 375m.

Alçada màxima: 1177m.

Desnivell teòric acumulat: 802m.

Temps aproximat de l'excursió: 4:25m.

Distància total: 11,7km.

Dificultat: Mitjana.

Material necessari: Bon calçat, aigua, alguna cosa per menjar... i un mapa de la muntanya.

Itinerari: Collbató, Vinya Nova, cami del Pont, canal de l'Ermità Mort, Clot de la Sajolida, El Camell de Sant Jeroni, Les Pinasses, Cim de l'Albarda Castellana, cami del Francesos, Vinya Nova, Collbató.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Comença la sortida des de la plaça de l’església de Collbató. Agafar el carrer de Pau Bertrand direcció al camí de la Vinya Nova. Al poc de deixar el poble es troba a la dreta la cruïlla que indica el camí vell de Collbató al Monestir. Seguir recte fins arribar a la Vinya Nova.

Un cop a la Vinya Nova (0.30h) agafar el camí del Pont (un camí còmode i ben marcat amb pintura blanca) que comença darrera de l’aparcament , fàcil de veure ja que hi ha una cadena.

El camí remunta pel torrent del pont. La vegetació tendeix a envair-lo durant el primer tram. Després d'unes ziga-zagues, es travessa la part inferior de la canal fosca. Deixar un parell d'agulles a l'esquerra del camí. Més endavant es troba una petita cova.

De seguida es travessa la canal dels Pollegons per la seva part inferior. Ara remuntar la canal de l’Ermità Mort. En aquest punt hi ha unes bones vistes del Gorro Frigi i el coll dels Pollegons. Deixar a la dreta el camí que porta a els Pollegons i continuar per les marques blanques fins el pròxim encreuament.

Aquí deixar el camí del Pont que marxa a la dreta i agafar el de l’esquerra marcat amb pintura vermella) que travessa el Clot de la Sajolida (1.25h) i que porta al camí del Francesos. El camí es fa més dur, ja que en pocs metres remuntem el Serrat de la Sajolida. No us perdeu el bassal de la Sajolida, un gorg que hi ha al mig del torrent.

A l’arribar al camí del Francesos (marcat amb pintura marró i groga), En aquest punt bona vista del Montgròs, els Plecs del Llibre, l'Albarda Castellana, el Camell de Sant Jeroni, etc.

Continuar pujant deixant a l’esquerra el camí que porta al Portell del Migdia. Passar al costat del Camell de Sant Jeroni. Quan s’arribi a les pinasses, just abans de començar la baixada, agafar el camí que marxa a la dreta (marcat amb pintura de color blau).

Després d’un petit flanqueig i una curta grimpada de 2m. s’arriba al cim de l’Albarda castellana (2.11h). Magnifiques vistes de la zona de Sant Jeroni i del paisatge agricola de la plana entre Collbató i el Bruc.

La tornada es fa pel camí dels Francesos (marcat amb pintura marró). És una baixada forta, per l'anomenat torrent del Bassal dels Gats. No portarà cap problema si seguiu les marques, ja que està molt ben senyalitzat. A la dreta es troben el Montgrós, els Plecs de LLibre, la Salamandra, la Roca Plana dels Llamps. És la zona dels Ecos.

Més endavant, es passa pel costat del coll de l'Ajaguda. La vegetació va canviant poc a poc. Enrera es deixa l'alzinar i el marfull que acompanya la baixada i passa a ser una pineda.

Al final del camí agafar direcció la Viña Nova i desfer el camí d’anada fins tornar al punt de començament.(4.25h)

Notes: Els temps és orientatiu. S'ha de tenir en compte les parades per gaudir del paisatge i el temps empleat si pareu a esmorzar. La pujada es fa llarga i dura. Si teniu ganes de caminar una hora més, enfileu-vos al cim de Sant Jeroni. Si ho preferiu, podeu fer la volta al revés.